با بهترین رژیم غذایی در دوران شیردهی آشنا شوید

گرفتن رژیم لاغری در دوران شیردهی سبب تغییر مزه شیر می شود و این مسئله موجب می شود تا نوزاد شیر کمتری بخورد و اضافه وزن شما همچنان پایدار بماند. برای اینکه هم نوزاد از یک شیر مقوی و کافی برخوردار گردد و هم شما بتوانید اضافه وزنتان را کاهش دهید لازم است از یک رژیم غذایی در دوران شیردهی خود الگو برداری کنید که هم صحیح و هم جامع باشد. تا تغذیه مادر در دوران شیردهی با مشکل مواجه نشود.

رژیم غذایی در دوران شیردهی برای مادر و نوزاد:

توجه بر این مسئله که مادر در دوران بارداری بسیاری از ذخایر بدنش توسط جنین مصرف می شود و او نیازمند جبران کمبود این مواد می باشد، ضروری است. اگر این مسئله جبران نشود و زایمان های مکرر اتفاق بیفتد، قوای مادر تحلیل می رود، پوکی استخوان می گیرد، ریزش مو می گیرد و گاهی از ترس این اتفاقات آنقدر پرخوری می کند که اضافه وزن می گیرد. بنابراین لازم است که یک مادر بداند به چه مقدار انرژی، مواد مغذی، پروتئین، املاح و دیگر مواد برای دوران شیردهی نیازمند است.

راهنمای تغذیه در دوران شیردهی

انرژی مورد نیاز در دوران شیردهی:

یک مادر برای تولید شیر به ۵۰۰ کالری انرژی اضافه بر نیاز روزانه بدنش احتیاج دارد. همچنین روزانه علاوه بر این مقدار ۵۰۰ کالری هم از چربی های ذخیره شده در دوران بارداری استفاده می شود که سبب کاهش وزن ۵۰۰ گرمی در هر ماه می گردد. بر اساس میزان انرژی مورد نیاز در شیردهی لیست غذاهای آن داده می شود.

پروتئین مورد نیاز رژیم غذایی در دوران شیردهی:

در دوران شیردهی تنها ۱۵ گرم پروتئین بر میزان مصرفی روزانه اضافه می گردد. پس کل احتیاج به پروتئین در روز چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ گرم می باشد. این میزان از پروتئین را با مصرف سه لیوان شیر در روز، یک عدد تخم مرغ، ۱۸۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت و حبوبات می توان تامین نمود.

رژیم غذایی مناسب در دوران شردهی

میزان املاح مورد نیاز در دوران شیردهی:

بهترین و مهمترین املاح مورد نیاز در این دوران کلسیم و آهن است که اگر مادر دچار کم خونی باشد مصرف قرص فرو سولفات ضروری است. جهت تامین کلسیم مادر باید روزانه سه تا چهار لیوان شیر کم چرب و سبزیجاتی مانند نعناع، اسفناج، جعفری، کرفس، کلم و مغز بادام و بادام زمینی مصرف نماید. و برای تامین آهن و درمان کم خونی با غذا هفته ای یک بار جگر بخورند، یک عدد تخم مرغ مقداری گوشت قرمز میل کنند و گردو را در رژیم غذایی در دوران شیردهی خود بگنجانند.

بایدها و نبایدهای غذایی در دوران شیردهی برای مادران

ویتامین های مورد نیاز در دوران شیردهی:

جهت تامین ویتامین های لازم در این دوران مادر باید روزی چهار تا پنج عدد میوه، پنج تا شش لیوان سبزیجات تازه به شکل سالاد، سبزی خوردن و یا پخته مصرف نماید.

میزان چربی های مورد نیاز این دوران:

در شیر مادر یک سری چربی های غیر اشباع وجود دارد که توسط غدد پستان تولید نمی شود و مادر باید به وسیله غذا این چربی های غیر اشباع را در شیر خود تامین کند. بنابراین لازم است که مادر شیرده، هفته ای یک بار ماهی میل کند و روغن زیتون را درون سالاد هایش بگنجاند.

آب مورد نیاز مادر شیرده:

یک مادر در دوران شیر دهی به روزانه شش تا هشت لیوان آب و آبمیوه نیازمند است.

تغذیه مناسب در دوران شیردهی برای مادر و نوزاد

لیست مواد غذایی غیر مجاز در دوران شیردهی:

دمنوش ها و دم کرده های گیاهی: بعضا نوشیدن بعضی از دمنوش های گیاهی سبب ایجاد اسهال و استفراغ در مادر می شود که امکان دارد این اثرات به شیر مادر نیز نفوذ کند و همین علایم را برای نوزاد به وجود بیاورد.

کافئین: کافئین وارد شیر مادر شده و سبب تحریک پذیری نوزاد می شود. بنابراین یک مادر شیرده در روز باید مصرف قهوه، کاکائو، شکلات و کوکا و چایش را به حداقل برساند.

قند مصنوعی: چون تاثیر قندهای مصنوعی و فرآورده های حاصل از آنها بر نوزاد نامشخص است بهتر است که مصرف این مواد در دوران شیردهی کاهش پیدا کند.

ادویه جات زیاد: مصرف بیش از اندازه ادویه جات بر طعم و بوی شیر مادر تاثیر می گذارد.

لیست غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

بر اساس تحقیقات انجام شده نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند نسبت به سایرین در برابر دیابت نوجوانی، بیماری ms مقاوم تر هستند و کمتر به این بیماری ها مبتلا می شوند.

The post با بهترین رژیم غذایی در دوران شیردهی آشنا شوید appeared first on آرگا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *