معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ 

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام ( معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی ) ایجاد کرد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی می شود. در سال ۲۰۱۵ شهر قدس فلسطین، در سال ۲۰۱۶ شهر قونیه ترکیه، در سال ۲۰۱۷ شهر مدینه عربستان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد. این انتخاب بر اساس فاکتورهای تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی صورت گرفته است. کلانشهر تبریز توانسته است خود را به عنوان مدرن ترین، سالمترین، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران در جهان معرفی کند.

تبریز شهر نخستین ها بوده و نخستین تراموا، نخستین آتش نشانی، نخستین مدرسه و بسیاری از نخستین های دیگر در این شهر ایجاد شده اند. می توان پیش بینی کرد تبریز میزبان خوب و شایسته ای برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ باشد.

تبریز ۲۰۱۸ فرصتی است که نه تنها این شهر می تواند ظرفیت های خود را معرفی کند، بلکه می توان از این فرصت برای اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های کل ایران بهره برد.

تبریز دارای ۲۶۳ سال قدمت پایتختی ایران در طول تاریخ است و ظرفیت های بالایی برای جذب گردشگر و حفظ میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی دارد. فعالیت های میراث فرهنگی و شهرداری تبریز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تمهیدات ویژه ای اندیشیده که از جمله می توان به تکمیل موزه فرش، حفظ و احیای بازار تبریز، ربع رشیدی و ارگ علیشاه، افتتاح چند موزه جدید در استان، مرمت برخی از ابنیه تاریخی این شهر، سامان دهی ورودی های شهر تبریز، احداث سرویس های بهداشتی در ۲۰ نقطه از شهر، بهسازی پیاده روها، مرمت بخش هایی از مقبرة الشعرا، نصب مجسمه شهریار، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، تجهیز ۳۰۰ اتوبوس نو به ناوگان حمل ونقل درون شهری، نورپردازی ابنیه تاریخی و … از مهم ترین فعالیت های شهرداری تبریز در خصوص این رویداد است. احداث اقامتگاه های ییلاقی، خدمات دهی خانه های بهداشتی روستا به گردشگران، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری، تولید فیلم های مستند، تولید تله فیلم، لکه گیری آسفالت معابر، برگزاری نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشست های تخصصی تجاری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی افراد تحت پوشش بهزیستی نیز از مهم ترین برنامه هایی هستند که به مناسبت رویداد (تبریز ۲۰۱۸) دستگاه های مختلف درحال اجرای آن هستند. طرح لوگوی تبریز ۲۰۱۸ لوگوی تبریز ۲۰۱۸ با الهام از اماکن تاریخی تبریز توسط خانم لیلا حجبی طراحی شده است. استفاده از مقبره الشعرا، برج ساعت و مسجد کبود در این لوگو می تواند به ترتیب نماد فرهنگ، تمدن و دین باشد که هدف اصلی تبریز ۲۰۱۸ نیز معرفی و ارائه داشته ها در این موارد است. لوگوی رویداد تبریز در سال ۲۰۱۶ میلادی مقارن با سال ۱۳۹۶ شمسی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار آذربایجان شرقی، شهردار تبریز و جمعی از فعالان حوزه گردشگری و فرهنگی لوگوی تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی رونمایی شد.
لوگوی تبریز ۲۰۱۸ با در نظر داشتن المان ها و نمادهای مهم فرهنگی و تاریخی کهن شهر تبریز طراحی شده و در همایش ها و برنامه های مختلف تبریز ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. افتتاحیه رویداد تبریز مراسم تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ٢٠١٨ با حضور رییس جمهور کشور ایران در پنجم اردیبهشت ماه سال ۹۷ افتتاح شد و تا ۸ ماه ادامه خواهد داشت. آیین رویداد تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ٢٠١٨ با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار آذربایجان شرقی، نمایندگانی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، اندونزی، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، بلغارستان و سوئیس آغاز شد.

مجله مرمر، برترین مرجع اطلاع رسانی فارسی زبان در کشور ترکیه

افتتاحیه رویداد تبریز

طرح لوگوی تبریز ۲۰۱۸

فعالیت های میراث فرهنگی و شهرداری تبریز

سازمان کنفرانس اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *